De droombaan van Anita
De variatie in vragen, het contact met inwoners en het samenwerken met collega’s maken deze droombaan leuk en uitdagend. En hoewel ik niet meer in Molenlanden woon, blijft het een gemeente waar ik mij thuisvoel.
Alle contacten met inwoners via alle kanalen worden gebundeld in het Informatiecentrum. Het zenuwcentrum van onze organisatie dat precies weet wat er speelt. Het maakt niet uit via welk kanaal een inwoner contact opneemt. Hij/zij krijgt altijd hetzelfde, juiste antwoord. Het IC heeft naast een operationele ook een tactische en adviserende rol.
Als kind wilde Anita Colin-van Wijk zangeres worden. Als hobby zong ze jarenlang in een pop-rockkoor en treedt ze nog steeds op met de pop-rock vocal group NRG4U. Of ze nu haar lievelingsnummer Venus van Shocking Blue zingt of vragen van inwoners behandelt…Anita is de professionele stem van Molenlanden. Ze werkt met veel plezier bij het Informatiecentrum en beantwoordt samen met haar collega’s inkomende telefoontjes. ‘Ons doel is om zoveel mogelijk vragen direct te beantwoorden of inwoners warm door te verbinden met de juiste collega.’
Het telefonieteam bestaat uit zes collega’s, waarvan er dagelijks drie aan de lijn zitten.
Anita: ‘Of het nu gaat om een vraag over belastingen, een melding over de openbare ruimte of hulp bij het invullen van een formulier. We proberen iedereen zo snel en goed mogelijk verder te helpen.
Op een drukke maandag in piekperiodes krijgen we soms 250 telefoontjes binnen. Op andere dagen ligt het aantal rond de 100 tot 120.
Naast telefonie houdt Anita zich bezig met het beantwoorden van inkomende mails, het opstellen van roosters en het beheren van de kennisbank. ‘Die kennisbank is recent in een nieuw jasje gestoken. Het is een belangrijk hulpmiddel voor ons team, zodat we alle informatie up-to-date hebben. Dat is de basis voor de juist antwoorden!”
Anita werkt al 20 jaar bij de gemeente. ‘Ik begon als bode en heb daarna gewerkt bij de balie en deels bij Burgerzaken. Op een gegeven moment heb ik een andere richting gekozen en nu zit ik helemaal op mijn plek bij het Informatiecentrum. Wat lastig is? Het is nooit fijn als mensen boos zijn of mijn collega’s afkraken. Natuurlijk kan er iets misgaan, maar het gaat om hóé je dat bespreekt. Communicatie is alles. Ik blijf altijd rustig en probeer mee te denken over een oplossing.’
De variatie in vragen, het contact met inwoners en het samenwerken met collega’s maken deze droombaan leuk en uitdagend. En hoewel ik niet meer in Molenlanden woon, blijft het een gemeente waar ik mij thuisvoel.
We zijn wendbaar en sluiten aan op de behoefte van de ander.
We verbinden ons met collega’s, inwoners, ondernemers, partners in de gemeente en de regio.
We vernieuwen door samen te verlangen, verkennen, experimenteren en vorm te geven.
We leren door te experimenteren met vertrouwen in onze eigen kracht en samen met anderen.
We voelen ons individueel en als team verantwoordelijk voor de kwaliteit van ons werk.