Communicatie

Wat willen mensen van een gemeente? Duidelijke informatie en antwoord op hun vragen via de kanalen van hun voorkeur. Daar maakt ons team zich hard voor. We slaan de brug naar inwoners, ondernemers en andere partners door communicatie met impact, die de ander voorop stelt. Op die manier krijgt communicatie (en participatie) de plek die het verdient. In het hart van onze organisatie, collega’s en de mensen in Molenlanden, waarvoor we het allemaal doen.

Ik kan hier al mijn creativiteit kwijt

Marianne van den Herik, communicatieadviseur en grafisch vormgever, wilde aanvankelijk kunstschilder worden. Ze studeerde Kunst- en Cultuurwetenschappen en ontdekte haar passie voor schrijven tijdens een master in Media en Journalistiek. In Molenlanden is ze zowel bezig met beeld als met tekst. En schilderen is nog steeds een leuke hobby.

Marianne volgde naast haar baan in Molenlanden ook nog eens een opleiding grafische vormgeving. ‘Ik ben nu dus communicatieadviseur en vormgever. Het maakt mijn werkdag enorm afwisselend. Samen met mijn collega Hanjo heb ik het logo en de huisstijl van Molenlanden ontwikkeld. Daar hebben we ook inwoners bij betrokken. De aspecten die symbolisch zijn voor Molenlanden hebben we samengevoegd. Zo is een hele kleurrijke huisstijl ontstaan. Die zie je onder meer terug in ons nieuwe gemeentekantoor.’

Lange termijn & ad-hoc

Het team communicatie is hands-on, maar ook strategisch bezig om de gemeente te positioneren. Marianne: ‘Ons werk is afwisselend. Er zijn strategische thema’s en ad hoc-opdrachten. We maken zoveel mogelijk keuzes op basis van de strategische koers van de organisatie. Tweewekelijks plannen we korte stand-ups in om de prioriteiten voor communicatie met onze inwoners en ondernemers en onze tijdsindeling goed in het vizier te houden. Het werk is leuk en dan ben je geneigd veel op je bord te nemen, maar het moet wel haalbaar zijn. Twee collega’s uit ons team zijn getraind in Lean, een methode gericht op het continu verbeteren van het dagelijks werk.’

Iedereen communiceert

Het team helpt ook andere vakteams om duidelijk en tijdig te communiceren. ‘We werken volgens de methodiek Factor C om de communicatie over een onderwerp planmatig aan te pakken. In een aantal stappen maken we samen een strategie en een aanpak vanuit het perspectief van verschillende doelgroepen. Voor alle betrokkenen is het dan duidelijk welke bijdrage wordt verwacht en wat voor effect dat heeft. Met collega’s bespreken we ook hoe zij ‘klare taal’ kunnen gebruiken die voor iedereen te begrijpen is. En als ze willen, kunnen ze hun teksten door onze brievenwasserette halen, zodat er een duidelijke brief overblijft.’

De droombaan van Marianne

In deze baan kan ik al mijn creativiteit kwijt. Een voorbeeld daarvan is de begroting in een oogopslag, die we ieder jaar ook in het huis-aan-huis-blad plaatsen. Met zo’n visuele samenvatting is voor alle inwoners direct duidelijk wat onze plannen zijn voor het komende jaar!

Vacatures

Onze kernwaarden

icoon weendbaar

Wendbaar

We zijn wendbaar en sluiten aan op de behoefte van de ander.

verbinden icoon

Verbindend

We verbinden ons met collega’s, inwoners, ondernemers, partners in de gemeente en de regio.

idee icoon

Vernieuwend

We vernieuwen door samen te verlangen, verkennen, experimenteren en vorm te geven.

leren icoon

Actief leren

We leren door te experimenteren met vertrouwen in onze eigen kracht en samen met anderen.

Kwaliteit icoon

Verantwoordelijk

We voelen ons individueel en als team verantwoordelijk voor de kwaliteit van ons werk.