De droombaan van Majda
In deze baan combineer ik het sociale met het administratieve. Een mooie balans! Ik heb geen spijt dat ik geen politieagente ben geworden. Ook dit werk vergt nauwkeurigheid en is op zijn tijd best spannend.
Iedereen kent ons van de paspoorten en rijbewijzen. Maar we doen veel meer. Het actueel houden van de Basisregistratie Personen (BRP), zodat de (overheids)instanties kunnen uitgaan van betrouwbare persoonsgegevens bijvoorbeeld. Het opmaken van akten Burgerlijke Stand, voorbereiden van huwelijksvoltrekkingen, adviseren in aanvragen Nederlanderschap, afgifte van uittreksels en afschriften organiseren Verkiezingen en verwerken van uiteenlopende verzoek en aangiften vormen onze kerntaken. We staan dichtbij onze inwoners die we met plezier ontmoeten aan de balie. Maar we zijn ook bereikbaar via mail, telefoon en de website.
Majda El Harrak werkt bij de afdeling Burgerzaken in de backoffice. Ooit wilde ze bij de politie, maar haar vader zag ‘een jonge meid op straat’ niet zitten. Majda kon terecht bij de afdeling Burgerzaken van een gemeente en heeft het vak vanaf die tijd omarmd. ‘Wat we doen, is heel zichtbaar voor onze inwoners. In Molenlanden ben ik onderdeel van een geweldig team. Ik heb nog nooit ergens gewerkt met vijftien vrouwelijke collega’s, waar nooit een probleem is!’
Majda houdt zich vooral bezig met mutaties in de Basisregistratie Personen, eerste inschrijvingen en aanvragen naturalisatie. ‘Ik heb voor Molenlanden gekozen, omdat mijn collega's tijdens mijn sollicitatie mij het gevoel gaven van thuiskomen. Het is fijn dat ik hier helemaal mijzelf kan zijn. Natuurlijk zijn er wel eens irritaties, maar die worden besproken en opgelost. We zijn heel verschillend en dat accepteren we van elkaar. Je moet niet verwachten dat iemand precies zo denkt of doet als jij.’
Als alleenstaande moeder stopte ze acht jaar geleden met werken om haar kinderen op te voeden. Majda was dus een tijdje uit het werkproces. ‘In Molenlanden gaven ze mij een kans. Mijn collega’s geloofden in mij en gunden mij de tijd om bij te scholen’, vertelt Majda blij. ‘Ik had al mijn opleidingen, maar door de jaren heen zijn er natuurlijk zaken veranderd. Het was een feest toen mijn eerste salaris binnenkwam. Ik ben gewend om met weinig geld zoveel mogelijk te doen. Dat helpt bij mijn werk, bijvoorbeeld bij naturalisatieaanvragen van vluchtelingen. Ik snap dat iemand niet zomaar een taxi kan betalen om naar ons gemeentekantoor te komen. Voor mij was een tikkie van vijf euro iets om over na te denken. Daar kun je een paar broden voor kopen.’
In deze baan combineer ik het sociale met het administratieve. Een mooie balans! Ik heb geen spijt dat ik geen politieagente ben geworden. Ook dit werk vergt nauwkeurigheid en is op zijn tijd best spannend.
We zijn wendbaar en sluiten aan op de behoefte van de ander.
We verbinden ons met collega’s, inwoners, ondernemers, partners in de gemeente en de regio.
We vernieuwen door samen te verlangen, verkennen, experimenteren en vorm te geven.
We leren door te experimenteren met vertrouwen in onze eigen kracht en samen met anderen.
We voelen ons individueel en als team verantwoordelijk voor de kwaliteit van ons werk.